FAQ

Heeft u een vraag over eFarma, hoe te bestellen, verzenden en ontvangen, medicatie of een andere vraag? Kijk dan of uw vraag beantwoord wordt in de veelgestelde vragen hieronder.

Wordt uw vraag hier niet beantwoord? Neemt u dan contact met ons op. Zie hiervoor onze contactgegevens rechtsboven op deze pagina.

  • Klant bij eFarma
    • Vrije apotheekkeuze

      U bent wettelijk vrij om voor apotheek eFarma te kiezen. Sinds 1 januari 2006 is er namelijk geen vaste inschrijving op naam meer in de apotheek.

      We raden u wel aan om het medicatie-overzicht mee te nemen als u van apotheek wisselt, dit in verband met de medicatiecontrole.

    • Hoe word ik klant bij eFarma?

      Wilt u voortaan uw medicijnen via eFarma bestellen? Dan maakt u een account aan en vult u het overstapformulier in.

    • Uitschrijven bij apotheek eFarma

      U kunt uw inschrijving te allen tijde ongedaan maken bij apotheek eFarma.

      Wanneer u ons schriftelijk mededeelt (b.v. via een e-mail) uitgeschreven te willen worden, onder vermelding van uw klantnummer en geboortedatum, verwijderen wij u uit het systeem. Op verzoek sturen wij het laatst bekende medicatieoverzicht toe, ter overlegging aan een andere zorgverlener.

      Ingeleverde recepten worden 10 jaar bewaard. Dit is een wettelijke eis.


  • Anticonceptiepil bestellen

  • Reizigersmedicatie o.a. malariatabletten
    • Wat is de levertijd voor reizigersmedicatie?

      Ik heb binnenkort een afspraak bij een arts of vaccinatiecentrum, maar ik vertrek enkele dagen later al naar mijn reisbestemming.

      U vraagt zich af of u de medicatie nog op tijd krijgt als u deze bestelt bij apotheek eFarma.
      De levertijd van reizigersmedicatie bedraagt 1 tot 2 werkdagen. Meestal kunnen wij uw medicatie dus op tijd leveren.

    • Ik heb de bestelde reizigersmedicatie nog niet ontvangen

      Ik heb een e-mail ontvangen met informatie over reizen in malariagebied, maar ik heb de bestelde medicatie nog niet ontvangen. Hoe werkt dit?

      Wanneer wij het recept hebben ontvangen, versturen wij de medicatie dezelfde dag. Tijdens drukke periodes komt het voor dat dit niet haalbaar is. Wij versturen de medicatie dan op volgorde van de vertrekdatum die aan ons wordt doorgegeven.

    • Hoe kan ik malariatabletten bestellen?

      Malariatabletten zijn uitsluitend op recept verkrijgbaar. Wanneer u een recept heeft, kunt u bij ons (per gezinslid afzonderlijk) het recept uploaden via deze pagina.

      Wij hebben de originele recepten nodig. Deze ontvangen wij graag per post op ons antwoordnummer t.n.v.:

      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk


  • Herhaalservice voor uw chronische medicatie
    • Wat is de herhaalservice van eFarma?

      Als u chronisch medicijnen gebruikt, dan bestaat het grootste deel van uw recepten uit herhaalrecepten. Dat betekent in de praktijk dat u zelf bijtijds herhaalrecepten moet aanvragen, en de medicatie bij de apotheek afhaalt.

      Dus eigenlijk bezoekt en wacht u regelmatig bij de arts en de apotheek om voldoende van telkens dezelfde medicijnen in huis te hebben. Misschien vraagt u zich af -samen met ons- of dat handiger kan?

      Wij bieden aan om uw herhaalmedicatie voor u te regelen met de herhaalservice. Hierbij vraagt Apotheek eFarma uw herhaalrecepten aan bij de arts. Daarnaast trekken we meteen alle medicijn hoeveelheden gelijk (synchroniseren), zodat al uw medicijnen tegelijk bezorgd worden.

      Wat houdt de herhaalservice in?
      Het doel is om u te ondersteunen bij het gebruik van uw medicatie, en u werk uit handen te nemen. Dit gaat op de volgende manier:

      • Wij vragen de herhaalrecepten periodiek aan bij uw huisarts of specialist, en bezorgen de medicijnen vervolgens bij u thuis (of op het werk of vakantieadres).
      • U ontvangt 14 dagen voordat uw medicatie opraakt een bevestigingsmail. Hierin kunt u eventuele wijzigingen doorgeven, voordat wij het recept aanvragen.
      • Maakt u gebruik van meerdere soorten medicijnen? Dan starten wij eerst (indien mogelijk) met het gelijk trekken (synchroniseren) van uw medicijnen. Dit betekent dat we de afleverhoeveelheid aanpassen naar een gelijke einddatum van al uw medicijnen. Zo krijgt u in het vervolg al uw medicijnen op één moment geleverd. Dan kunt u namelijk met één periodieke levering voor al uw medicatie toe, in plaats van meerdere aflevermomenten, afhankelijk van welk medicijn op raakt. Dit scheelt u -en ons- tijd, voorkomt een te hoge thuisvoorraad en gaat verspilling tegen. Hiervoor is in het begin een synchronisatierecept nodig aan de hand van een inventarisatie van uw thuisvoorraad. Dit kunt u zelf online regelen.

    • Hoe vraag ik de herhaalservice aan?

      U kunt zowel als bestaande als nieuwe klant van eFarma de herhaalserice aanvragen, hieronder leest u hoe dit in zijn werk gaat.

      Ik ben al klant bij eFarma en wil de herhaalservice aanvragen.
      Klik hier om de herhaalservice aan te vragen. Voorwaarde voor het kunnen uitvoeren van de herhaalservice is dat uw arts meewerkt. Wanneer dit zo is nemen wij u de rompslomp uit handen, en heeft u weer een zorg minder!

      Ik ben nieuw bij eFarma en wil de herhaalservice aanvragen.
      Klik hier om een account aan te maken. Hierin vult u uw gegevens in en geeft u aan over te willen stappen naar Apotheek eFarma en gebruik te willen maken van de herhaalservice. Voorwaarde voor het kunnen uitvoeren van de herhaalservice is dat uw arts meewerkt. Wanneer dit zo is nemen wij u de rompslomp uit handen en heeft u weer een zorg minder!

    • Wijzigingen doorgeven in de thuisvoorraad voor de herhaalservice

      Ik wil een wijziging doorgeven in de thuisvoorraad voor de herhaalservice.

      Wijzigingen in de thuisvoorraad kunt u doorgeven via e-mail. Deze worden door een van onze assistentes verwerkt in ons systeem. U ontvangt overigens voor het aanvragen van uw medicijnen altijd een bevestigingsmail waarin u wijzigingen kunt aangeven over het gebruik van uw medicijnen, of bijvoorbeeld gestopte medicatie.

    • Zelf herhaalrecepten indienen

      Als u continue medicatie gebruikt, dan bieden wij u een "herinneringsservice".
      Vraag uw huisarts of specialist om een "herhaalrecept" uit te schrijven (b.v. voor 4 x 3 maanden). Wij registreren deze recepten in uw tegoedenadministratie (H-codes).

      Deze H-codes vindt u in uw account, onder "herhaalrecepten en tegoeden". U ontvangt automatisch 14 dagen van tevoren een e-mail wanneer volgens onze gegevens weer medicijnen nodig zijn (receptreminder).

      Er zijn dan 2 mogelijkheden:
      1. U hebt een tegoed met herhaalcode(s) in ons systeem staan. Deze tegoeden kunt u inzien én bestellen op de tegoedenpagina in uw account (herhaalrecepten en tegoeden). Wanneer u liever per e-mail of fax c.q. post bestelt hoeft u alleen klantnummer en herhaalcode door te geven. De herhaalcodes staan ook vermeld op het bestelformulier.
      2. Uw tegoeden zijn op. U verzoekt de arts een nieuw herhaalrecept uit te schrijven. Upload het recept via de volgende link:

      http://zorgdirect.efarma.nl/upload-recept.htm

      en stuur het originele recept op naar:
      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk

      De arts kan het recept ook via de computer doorgeven naar onze elektronische postbus.
      Zodra wij het (elektronische)recept hebben ontvangen sturen we de gewenste medicijnen naar u toe.
      Herhaalrecepten van een andere apotheek accepteren wij ook als recept, mits dit voor ons verifieerbaar is.

      N.B. Indien u géén levering wenst, maar alleen bijschrijving in uw tegoed, wilt u dit dan duidelijk vermelden op de achterzijde van het recept (b.v. "nu niet nodig").
      LET OP: Indien u liever heeft dat eFarma voor u de herhaalrecepten aanvraagt bij uw arts, meldt u dan aan voor de herhaalservice.


  • Bestellen
    • Kan ik een recept uploaden vanaf mijn smartphone?

      U kunt uw recept simpelweg fotograferen met uw smartphone en aan ons e-mailen.

      Het origineel moet wel altijd worden opgestuurd, maar dit scheelt wel in de doorlooptijd omdat wij uw bestelling alvast klaar kunnen zetten. Zorg dat het een leesbare en duidelijke foto is!

      E-mailadres: recepten@efarma.nl

      Stuur het doktersrecept naar:

      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk

    • Hoe bestel ik mijn medicijnen als ik al een recept heb?

      LET OP: Gescande recepten per e-mail en/of recepten per fax zijn geen officiële recepten. Het origineel moet altijd worden opgestuurd. Wanneer u een recept scant en/of mailt of faxt scheelt dit wel in de doorlooptijd, omdat wij de bestelling alvast kunnen voorbereiden.

      Hoe bestel ik mijn medicijnen als ik al een recept heb?

      Vraag uw arts het recept via zijn computer door te geven aan onze elektronische postbus of
      het recept te faxen naar: 0251 - 21 10 05

      òf

      U kunt het recept vooraf mailen (scan of foto) naar recepten@efarma.nl of faxen naar 0251 - 21 10 05. Volg hiervoor de volgende stappen:

      1. Schrijf uw klantnummer op het recept.
      2. Upload uw recept via deze link: Upload hier uw recept
      3. Stuur het originele doktersrecept ter verificatie naar:

      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk

      Na ontvangst en controle van het recept sturen wij de medicijnen naar u toe zonder verzendkosten.

    • Hoe bestel ik mijn medicijnen met een herhaalrecept?

      Als u herhaalmedicatie gebruikt zijn er 2 manieren om het u zo makkelijk mogelijk te maken:

      1. Via onze herhaalservice.
      Wij zorgen voor uw herhaalrecepten, zodat u de medicijnen iedere 3 maanden op tijd krijgt thuisbezorgd. Apotheek eFarma vraagt dus de herhaalrecepten aan bij uw arts (huisarts of specialist).

      2. U zorgt zelf voor de recepten.

      Dan is het handig als u om "herhaalrecepten" vraagt bij uw arts. De herhaaltegoeden registreren wij in uw account.

      U kunt dan zelf bestellen via de website als u de medicijnen weer nodig hebt. U ontvangt van ons een herinnerings e-mail als het bijna zover is (ca. 10 dagen van te voren).

      Klik hier voor meer informatie over de herhaalservice.

    • Waar kan ik mijn bestelstatus nakijken?

      Waar kan ik mijn bestelstatus nakijken?

      Log eerst in op uw account. Via "Mijn account - Bestelstatus - Detail" kunt u de bestelstatus inzien. Ook vindt u daar gegevens over artikelen met een langere levertijd. Deze artikelen worden nagestuurd ("in nazending").

    • Wat is een geldig recept?

      Een recept uitgeschreven en ondertekend door een arts, of een herhalingsrecept verstrekt door een apotheek. Het recept mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Voor de anticonceptiepil en insulines is geen vervolgrecept nodig. Zij kunnen zonder recept worden herhaald.

      Stuur het doktersrecept naar:

      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk

    • Hoe bestelt mijn arts bij eFarma?

      Artsen kunnen recepten rechtstreeks via de computer doorgeven aan onze elektronische postbus via de netwerken van ZorgMail of E-Zorg. Deze methode werkt het snelst.

      Ter informatie voor de arts hierbij onze E-Zorg en ZorgMail-adressen:

      E-Zorg e-mailadres: 02010005rcp@caresoft.ezorg.nl
      ZorgMail e-mailadres: efarma@lms.lifeline.nl

      Wij staan in het online ZorgMail-adresboek (zoekterm: Apotheek eFarma):

      Klantnummer/ZorgMail-Mailbox: 500020801
      Weergavenaam: Apotheek eFarma
      E-mail: efarma@lms.lifeline.nl
      E-mail alternatief: 500020801@lms.lifeline.nl
      Zie ook de website van ZorgMail voor technische support.
       
      Regionale netwerken maken allen gebruik van Zorgmail zoals EZD Amsterdam (RING), Haagnet, Rijnmondnet, Sleutelnet, Stichting 3i, Stichting COPA, Stichting GEMS, Stichting Gerrit, Stichting RHECO, Z-Netwerken Gelrenet/UZorg.

      Postbusadres Ring Amsterdam: 02010005@ringamsterdam.nl
       
      Alternatief e-mail adres voor online-receptberichten (Edifact): edifact@efarma.nl

      N.B. Onze AGB-code is 10005
      Alle computersystemen die huisartsen gebruiken kunnen elektronische recepten versturen, en zijn meestal gekoppeld aan E-Zorg of ZorgMail.

      Retourberichten
      Om uw huisarts op de hoogte te houden van voorgeschreven medicatie door derden, bijvoorbeeld de medisch specialist, leveren wij op zijn verzoek elektronische retourberichten aan (volgens de MEDREC 3.2 standaard).

    • Hoe rond ik mijn bestelling af?

      Het lukt niet om mijn bestelling via de website af te ronden. Hoe komt dit?

      Op de laatste pagina van het bestelproces vindt u onze leveringsvoorwaarden. Het is uitsluitend mogelijk om een bestelling af te ronden, wanneer u akkoord gaat met deze voorwaarden. Dit geeft u aan door middel van een vinkje onder het tekstblok met de voorwaarden.

      Bij het plaatsen van een bestelling is het belangrijk om in te loggen op uw account. U kunt zien dat u bent aangemeld, als u rechts bovenaan de website de optie ‘mijn account’ ziet staan.

    • Op welke naam account aanmaken

      Ik wil medicatie bestellen voor mijn minderjarige zoon/dochter. Op welke naam moet ik een klantnummer aanmaken?

      In verband met een juiste receptverwerking en met declaratie bij de verzekering, is het noodzakelijk om voor ieder gezinslid een eigen account aan te maken. Ook uw minderjarige zoon of dochter heeft dus een account op eigen naam nodig. U kunt natuurlijk wel uw eigen contactgegevens doorgeven.

    • Bestellen voor meerdere gezinsleden met een klantnummer

      Ik wil medicatie bestellen voor meerdere gezinsleden. Kan dit met één klantnummer?

      Nee, dit kan helaas niet. In verband met een juiste receptverwerking en met declaratie bij de verzekering, is het noodzakelijk om voor ieder gezinslid een eigen account aan te maken.

    • Wat betekent de einddatum in de status van de bestelling?

      Wat betekent de ‘einddatum’ in de status van de bestelling?

      De einddatum is bij geneesmiddelen op recept dus de datum waarop volgens onze gegevens uw voorraad van een medicijn op is. De einddatum wordt gebruikt voor het uitvoeren van medicatiebewaking bij receptplichtige geneesmiddelen en het bepalen van de gebruikstermijn. eFarma gebruikt naast de receptdatum ook een start- en einddatum van de medicatie, en een recept-stopdatum als het gebruik permanent beëindigd is (bijvoorbeeld op verzoek van uw arts).

      Bij drogisterij-artikelen wordt ook een einddatum vermeld. Voor bestellingen zonder recept is de einddatum slechts administratief bedoeld, en niet van belang.

    • Kan ik mijn inloggegevens opnieuw opvragen?

      Ik ben mijn inloggegevens kwijt. Kan ik deze opnieuw opvragen?

      Ja, u moet dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Deze optie vindt u op dezelfde pagina waar u normaal inlogt. Via de link ‘wachtwoord vergeten’ ontvangt u met uw e-mailadres en klantnummer een link per e-mail om een nieuw wachtwoord aan te maken.

      Weet u uw klantnummer niet meer? U vindt uw klantnummer op elke factuur. Op het etiket op het doosje met uw medicijnen, wordt uw klantnummer ook vermeld. U vindt deze rechts bovenaan het etiket, onder het eFarma logo.


  • Medicijnen
    • Assortiment

      Wij leveren alle medicijnen die in Nederland verkrijgbaar zijn. De medicijnen worden via de officiële kanalen betrokken (groothandel en industrie). Het assortiment is daarmee minstens zo breed als in de "gewone" apotheek.

    • Vergoeding afleverhoeveelheid

      Voor medicijnen die worden vergoed door de zorgverzekeraar gelden maximale hoeveelheden. Er kan per voorschrift aanspraak gemaakt worden op vergoeding voor een periode van ten hoogste:

      • 3 maanden voor geneesmiddelen t.b.v. een chronische behandeling, met uitzondering van slaap- en kalmeringsmiddelen, deze worden voor maximaal 30 dagen per voorschrift vergoed;
      • 15 dagen voor geneesmiddelen ter bestrijding van acute aandoeningen (antibiotica);
      • 15 dagen als het nieuwe medicatie betreft;
      • 12 maanden voor anticonceptiva (de Pil, spiraaltje etc.) voor vrouwen jonger dan 21 jaar.
      • 1 maand in alle overige gevallen.

    • Vergoeding begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

      Per 1 januari 2014 hebben apotheken de mogelijkheid een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel te declareren bij de zorgverzekeraar voor ca. 6 euro.

      Deze kosten voor een mondelinge toelichting bij het eerste gebruik van nieuwe medicijnen brengen wij niet in rekening (nul-tarief).

      Zie ook de website van de consumentenbond voor meer informatie.

      Wilt u face-to-face met ons praten?
      U kunt met ons videochatten via Skype. Klik hier voor meer informatie.

    • Medicijnconsult

      Voor een persoonlijk medicijnconsult bent U welkom in de apotheek in Beverwijk. Wij hebben hiervoor een aparte spreekkamer om uw privacy volledig te kunnen garanderen. U kunt hiervoor een afspraak maken met de klantenservice.

      Klik hier om een afspraak te maken.

    • Medicatiebewaking en nierfunctie

      Wanneer wij uw nierfunctie weten, kunnen wij ook controleren of uw medicijnen én de dosering van uw medicijnen bij uw nierfunctie passen. Medicijnen kunnen hun werk namelijk alleen veilig doen als de nieren hun werk goed doen. Wanneer u bekend bent met een verminderde nierfunctie, dan kunt u een waarde voor de creatinineklaring invullen in uw account onder - labwaarden, GFR -.

      labwaarden.jpg

      Deze waarde wordt gemeten met een nierfunctietest. Bij een waarde onder de 80 ml/min. is er sprake van een verminderde nierfunctie.

      Check Nier en Medicijn
      Wilt u weten of u risico loopt op een verminderde nierfunctie? Vul de Check Nier&Medicijn van de Nierstichting in op www.nierstichting.nl/check. U ontvangt een persoonlijk advies met tips om de huisarts en apotheker te betrekken bij veiliger medicijngebruik. Ook kan het van belang voor veilig medicijngebruik om uw nierfunctie te weten.


    • Medicatiebewaking, hoe werkt dat bij eFarma?

      Bij apotheek eFarma wordt uw recept gecontroleerd aan de hand van de ons bekende gegevens. Hiermee bewaken wij uw medicatie niet alleen op de juiste dosering en gebruiksaanwijzing, maar ook op medicijnen die elkaar niet verdragen (interacties), of in uw geval niet gebruikt mogen worden (contra-indicaties en allergieën).

      Ook kan het van belang zijn voor veilig medicijngebruik om uw nierfunctie te weten. Wanneer wij uw nierfunctie weten, kunnen wij controleren of uw medicijnen én de dosering van uw medicijnen bij uw nierfunctie passen.

      Gegevens over uw medicijngebruik en (chronische) ziektes zijn voor ons van belang om u verantwoord medicijnen te kunnen verstrekken. Wij vragen deze gegevens op bij uw (vorige) apotheek. Wij verstrekken desgevraagd de door ons verstrekte medicatie aan andere zorgverleners (apotheken en uw huisarts). De communicatie gaat via de fax of elektronisch via de nieuwe landelijke zorginfrastructuur (EPD). Daarvoor moet u ons eerst toestemming geven (zie onder).

      Daarnaast heeft u als cliënt van eFarma de mogelijkheid om deze gegevens via de website door te geven, of op papier via het pdf-bestelformulier op uw accountpagina.

      Op internet kunt u medische gegevens bewaren in uw eigen dossier. Vanzelfsprekend zijn deze gegevens beveiligd. Bewaar hierin gegevens die van belang kunnen zijn voor uw medicatiebewaking, zoals:

      • Medicijngebruik
      • Chronische ziektes
      • Allergieën
      • Labwaarden (nierfunctie GFR,  Natrium, Kalium)
      • Overige bijzonderheden

      De gegevens kunt u invoeren via uw accountpagina.

      Ook nemen wij gegevens van uw zorgverleners op in ons systeem. Wij registreren uw huisarts, uw specialist(en) en instanties als bijvoorbeeld de trombosedienst (wanneer u bloedverdunners gebruikt). Wij communiceren e-mail, elektronische berichten, telefoon en fax.

      Overzicht van uw medicijngebruik
      Met uw medicatie-overzicht (MO) - deze ontvangt u als PDF- document in uw mailbox na iedere bestelling - kunt u een arts of een andere apotheek inzage geven in de medicijnen die eFarma aan u heeft verstrekt. Dit overzicht is gemaakt volgens de landelijke ORIA standaard.

      Elektronisch Patiënten Dossier - EPD
      Na uw toestemming verstrekken wij medicatiegegevens rechtstreeks aan een andere zorgverlener. Dit kan via een faxbericht of per elektronisch bericht via de zorginfrastructuur van het landelijke EPD. Klik hier voor meer informatie. U kunt op deze pagina toestemming geven als u bij ons bent geregistreerd als patiënt.

    • Waarom medicatiebewaking en medicatie-overzicht

      Gegevens over uw medicijngebruik en (chronische) ziektes zijn voor ons van belang om u verantwoord medicijnen te kunnen verstrekken. Als cliënt van eFarma bieden wij u de mogelijkheid om deze gegevens zowel via de website als op papier door te geven.

      Op de website kunt u medische gegevens bewaren in uw eigen dossier. Zo heeft u overal ter wereld alle gegevens overzichtelijk bij elkaar. Vanzelfsprekend zijn deze gegevens beveiligd. Bewaar hierin gegevens die van belang kunnen zijn voor uw medicatiebewaking, zoals:

      • Medicijngebruik
      • Chronische ziektes
      • Allergieën
      • Labwaarden (nierfunctie GFR, Natrium, Kalium)
      • Overige bijzonderheden

      Zo heeft u overal ter wereld alle gegevens overzichtelijk bij elkaar.

      Medicatiebewaking
      Bij eFarma wordt uw recept gecontroleerd aan de hand van de eerder genoemde gegevens. Hiermee bewaken wij uw medicatie niet alleen op de juiste dosering en gebruiksaanwijzing, maar ook op medicijnen die elkaar niet verdragen (interacties), of in uw geval niet gebruikt mogen worden (contra-indicaties).

      Wanneer wij uw nierfunctie weten, kunnen wij ook controleren of uw medicijnen en de dosering van uw medicijnen bij uw nierfunctie passen.

      Overzicht van uw medicijngebruik
      Met een PDF-versie van uw medicatie-overzicht (deze ontvangt u bij iedere bestelling) kunt u een arts of een andere apotheek inzage geven in de medicijnen die eFarma aan u heeft verstrekt. Het medicatie-overzicht voldoet aan de landelijke ORIA-standaard.

    • Toestemming geven voor medicatie-overdracht

      Toestemming geven om gegevens te delen, waarom eigenlijk?

      Om de patiëntveiligheid te verhogen is het belangrijk om uw medicatieoverzicht actueel te houden. Daarmee wordt voorkomen dat er medicatiefouten optreden, bijvoorbeeld omdat bepaalde medicijnen elkaar niet verdragen, of omdat u allergisch bent voor bepaalde medicijnen.

      Concreet betekent dit dat wanneer u vaste patiënt bij eFarma bent, u naar een andere apotheek kunt voor spoedgevallen omdat deze apotheek via ons over uw medicatiehistorie kan beschikken en de spoedmedicatie kan controleren. Bent u incidenteel patiënt (passant), dan vragen wij uw gegevens op bij uw lokale apotheek. Deze medicatie-overdracht verhoogt dus niet alleen uw medicatieveiligheid, maar ook uw keuzevrijheid.

      Om uw medicatieoverzicht op te vragen bij, of te verstrekken aan uw lokale apotheek hebben wij uw toestemming nodig. Dan kunnen wij zo nodig de apotheek en uw huisarts informeren over de door eFarma verstrekte medicatie.

      Overigens, wanneer geen elektronische communicatie mogelijk is wisselt eFarma de medicatiegegevens uit per fax.

      Vanaf 2013 kunnen de gegevens worden geraadpleegd via een beveiligd netwerk waarop huisartsen en apotheken zijn aangesloten: de Zorginfrastructuur, voorheen het Landelijk Schakelpunt of EPD genoemd. Dit systeem bevat een verwijsindex waarmee de benodigde gegevens bij de zorgverlener vanuit zijn eigen systeem worden opgehaald. Op de zorginfrastructuur zelf worden dus geen medicatiegegevens bewaard, maar alleen doorgeschakeld. De benaming EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) is dus eigenlijk verwarrend, want het dossier is niet één dossier op één centrale plek, maar bestaat uit een elektronisch schakelpunt om zorgverleners eenduidig te kunnen laten communiceren met elkaar.

      De zorginfrastructuur wordt beheerd door de Vereniging Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie, VZVZ. Meer informatie over de zorginfrastructuur vindt u hier.

      U kunt toestemming geven door -na inloggen- terug te keren op deze pagina, klik dan hier. U kunt ook het toestemmingsformulier downloaden (pdf).

       

      VZVZ medische gegevens delen                Toestemmingsformulier medicatieoverdracht                VZVZ folder    

    • Wordt mijn medicatie vergoed?

      Ik wil graag weten of mijn medicatie vergoed wordt. Zo niet, hoeveel kost mijn medicatie dan?

      De kosten en vergoedingen voor de meeste medicijnen kunt u berekenen via onze handige medicijnkosten calculator.

      Deze vindt u hier: https://www.efarma.nl/pages/medicijnprijzen.htm

      De kosten worden berekend per verzekeraar (voor iedere verzekeraar gelden andere tarieven). Eventuele toeslagen worden bij de berekening meegenomen.

    • Medische noodzaak

      Wat is medische noodzaak?
      Binnen de diverse soorten vergoedingsbeleid die de zorgverzekeraars in Nederland hanteren (preferentiebeleid, IDEA-model, laagste prijsgarantie etc.) moeten de zorgverzekeraars ruimte bieden om tegemoet te komen aan verzekerden die op medische gronden het aangewezen geneesmiddel niet kunnen gebruiken. Men noemt dit "Medische Noodzaak" (MN).

      Het gaat hier om een hoge uitzondering; slechts als het medisch onverantwoord is dat u behandeld wordt met een door de zorgverzekeraar aangewezen geneesmiddel bestaat aanspraak op een ander geneesmiddel. Gedacht moet worden aan aantoonbare verminderde werkzaamheid, bijwerkingen en/of allergische reacties.

      Vergoeding van een dergelijk middel in afwijking van het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar is dus een uitzondering. Wij hanteren daarom het volgende beleid:

      1. De arts heeft Medische Noodzaak (MN) op het recept vermeld.
      2. Er moet aangetoond worden dat het preferente middel eerder door een apotheek is verstrekt. Er moet dus uit de afleverhistorie van de apotheek blijken dat het met het preferente middel is geprobeerd. Apotheek eFarma vraagt u daarom een uitdraai van de afleverhistorie te overleggen waaruit dit blijkt.
      3. Er wordt door apotheek eFarma een hulpstoffen analyse gedaan. Door de samenstelling van het preferente middel en de (eventuele)overige middelen die u gebruikt te vergelijken, bekijken wij welke hulpstoffen verantwoordelijk kunnen zijn voor de ongewenste bijwerkingen, en in de literatuur als verdachte hulpstoffen zijn aangemerkt. Zo vallen hulpstoffen die in de normale voeding worden gebruik zoals rijst- of aardappelzetmeel af.
      4. Er wordt nagegaan of verschillen in het afgifte- en opnamepatroon (bio-availability) verantwoordelijk kunnen zijn voor een verminderde effectiviteit of verhoogde kans op bijwerkingen. Bij sommige middelen is dit van invloed (b.v. anti-epileptica), bij andere middelen is dit niet relevant.
      5. Aan de hand van de bovenstaande gegevens bepaalt de apotheker, zo-nodig in overleg met de voorschrijver of er tot vergoeding kan worden overgegaan. Zo niet, dan wordt het middel niet vergoed en komt het medicijn voor eigen rekening. U ontvangt daarvoor dus een nota.

      N.B.
      Apotheek eFarma is altijd bereid het door u gewenste middel te verstrekken. Indien leverbaar kunt u het gewenste middel dus verkrijgen, zonder vergoeding door uw zorgverzekeraar. Vallen uw medicijnkosten binnen uw eigen risico? Kies dan voor "zelf betalen".


  • Melatonine
    • Wat kost melatonine?

      De prijs voor melatonine op recept is bij eFarma voor alle sterktes hetzelfde. Afhankelijk van de contracten met de zorgverzekeraars zijn er per zorgverzekeraar soms kleine verschillen. De kosten per kwartaal bedragen ca. 25 euro.

    • Ik wil ook andere ADHD medicatie bij eFarma bestellen. Kan dat?

      U kunt alle medicijnen bij eFarma bestellen, dus ook Methylfenidaat, Concerta, Medikinet en Strattera. Voor deze middelen (behalve methylfenidaat) is wel een bijbetaling verschuldigd. Wij kunnen deze bijbetaling niet rechtstreeks declareren bij uw verzekering. U ontvangt daarvoor een nota per e-mail. Deze kunt u vooraf betalen met iDeal, internetbankieren of d.m.v. een SEPA-incassomachtiging.

    • Welke melatonine moet ik hebben voor mijn recept?

      Melatonine op recept is bij ons verkrijgbaar in diverse sterktes die door veel artsen worden voorgeschreven.
      Andere melatonine-bevattende producten worden als voedingssupplement verkocht zonder recept en bevatten een niet- of nauwelijks werkzame hoeveelheid (<0.3mg). Melatoninetabletten met een sterkte vanaf 0.3 mg tot 1.99 mg mogen alleen nog maar zonder recept verkocht worden als zij geregistreerd zijn als geneesmiddel. Deze zijn (nog) niet in de handel in NL.

    • Factuur ontvangen voor melatonine met vertraagde afgifte

      Mijn psychiater/neuroloog heeft melatonine met vertraagde afgifte voorgeschreven. Ik heb een factuur ontvangen voor de betaling van deze medicatie. Wordt melatonine niet vergoed door mijn verzekering?


      Melatonine met vertraagde afgifte is uitsluitend verkrijgbaar onder de merknaam Circadin®, in de vorm van 2 mg tabletten. Circadin® wordt helaas niet vergoed, ook als u aanvullend bent verzekerd. De kosten komen daarom voor eigen rekening.

    • Hoe bestel ik de eerste keer melatonine?

      Wanneer u voor het eerst gaat bestellen bij apotheek eFarma, is het belangrijk dat u een klantenaccount aanmaakt. Voor ieder gezinslid, dus ook voor jonge kinderen, moet er een apart account aangemaakt worden. Dit is noodzakelijk in verband met vergoeding door de verzekering en medicatiebewaking door ons.
      Na het aanmaken van een account moet er een geldig (herhaal)recept worden opgestuurd. Dit houdt in: een recept dat is uitgeschreven door een arts en niet ouder is dan een jaar. Op het recept graag uw klantnummer noteren.
      Het recept kunt u naar ons uploaden via deze link.

      Het originele recept stuurt u na via ons gratis antwoordnummer.

      Apotheek eFarma
      Antwoordnummer 365
      1940 VB Beverwijk

    • Herhaal recept van de huisarts, wat nu?

      Vaak beschikt u alleen over een recept van de huisarts, omdat hij/zij de recepten van de specialist herhaalt. In dat geval hebben wij bij de eerste bestelling een bevestiging nodig dat dit een herhaling is van een specialist. Een begeleidend briefje of een e-mail met naam, telefoonnummer en vestigingsplaats van de specialist is voldoende.


  • Veel gestelde vragen over het EPD en het LSP
    • Is mijn zorgverlener aangesloten op de zorginfrastructuur?

      Kan ik nagaan of mijn huisarts of apotheek aangesloten is op de zorginfrastructuur?

      Op www.vzvz.nl/informatiepunt vindt u een overzicht van alle zorgverleners die zijn aangesloten op de zorginfrastructuur. Hier kunt u nagaan of uw eigen huisarts en apotheek zijn aangesloten.

    • Geen toestemming betekent geen uitwisseling van gegevens?

      Als ik geen toestemming geef, worden er dan helemaal geen medische gegevens over mij uitgewisseld?

      Uw zorgverlener mag uw gegevens alleen met uw toestemming beschikbaar stellen voor raadpleging via de zorginfrastructuur. Als u geen toestemming geeft, kan de zorginfrastructuur daarvoor niet worden gebruikt. Uw gegevens kunnen ook op andere manieren worden uitgewisseld, bijvoorbeeld via regionale netwerken. Uw zorgverlener kan u hier meer over vertellen.

    • Als ik toestemming geef, wie kunnen mijn gegevens dan inzien?

      Alleen huisartsen, waarnemend huisartsen (huisartsenposten), apothekers, ziekenhuisapothekers en medisch specialisten kunnen nu aansluiten op de zorginfrastructuur. Alleen deze zorgverleners kunnen dus uw belangrijkste medische gegevens inzien. Dat mag alleen als u toestemming heeft gegeven en als het nodig is voor uw behandeling.

      Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dus niet bij uw medische gegevens. Ook andere zorgverleners, zoals een psycholoog of een fysiotherapeut, kunnen uw gegevens niet inzien via de zorginfrastructuur.

    • Welke gegevens kan de zorgverlener inzien?

      Zorgverleners die aangesloten zijn op de zorginfrastructuur kunnen uw persoonlijke gegevens zien zoals; uw naam, adres, geboortedatum, leeftijd en geslacht. Ze kunnen ook een overzicht zien van de medicijnen die u gebruikt. Een waarnemend huisarts kan ook een samenvatting van het huisartsdossier opvragen. Daarin staan:

      • uw huidige gezondheidsproblemen;
      • welke medicijnen u gebruikt;
      • bekende allergieën;
      • informatie over contacten met u in de laatste vier maanden of over de laatste vijf contacten;
      • bijzonderheden die belangrijk zijn voor een waarnemend arts.

    • Kan ik nagaan wie mijn gegevens hebben aangemeld en ingezien?

      Ja, dat kan. Het netwerk legt vast welke zorgverleners uw gegevens beschikbaar hebben gesteld en welke zorgverleners ze hebben opgevraagd. Als u dit wilt weten, vul dan het inzageformulier in op de website van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), www.vzvz.nl. U krijgt dan een overzicht thuisgestuurd van de zorgverleners die uw gegevens hebben aangemeld en opgevraagd. U kunt ook een inzageformulier opvragen via het Informatiepunt voor Zorgcommunicatie, telefoon 070 - 317 34 56.

      Wilt u weten welke gegevens uw zorgverlener over u deelt? Vraag dan om inzage in uw dossier bij uw zorgverlener. Daar heeft u recht op.

    • Veilig uitwisselen van gegevens via de zorginfrastructuur

      Hoe veilig is de uitwisseling van medische gegevens via de zorginfrastructuur?

      Om uw privacy te waarborgen, is het gebruik van het netwerk op verschillende manieren beveiligd.
      Zorgverleners kunnen niet zomaar aansluiten op het netwerk. Zo moet het computersysteem van de zorgverlener voldoen aan strenge beveiligingseisen.

       

      • Een zorgverlener krijgt alleen toegang tot het netwerk met een speciale pas en een wachtwoord.
      • U moet eerst toestemming geven aan uw zorgverlener voor het beschikbaar stellen van uw gegevens.
      • Alleen zorgverleners die u behandelen, mogen uw gegevens inzien.
      • Het inzien van uw gegevens moet nodig zijn voor uw behandeling.

       

      Op het gebruik van het netwerk is nauwlettend toezicht. Zo houdt het netwerk bij wie welke gegevens op welk moment heeft ingezien. Zo kan dat altijd gecontroleerd worden.

      Ondanks al deze maatregelen is geen 100% garantie te geven dat er geen poging tot misbruik wordt gedaan. Doordat er nauwlettend toezicht is op het gebruik van het netwerk, kan misbruik wel snel gesignaleerd worden. De bescherming van uw medische gegevens is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).

    • Hoe geef ik toestemming?

      Uw huisarts en apotheek zullen u om toestemming vragen. Dat kan mondeling of schriftelijk. Daarna leggen ze in uw dossier vast of u toestemming heeft gegeven. U kunt ook zelf contact met uw huisarts en apotheek opnemen. Soms heeft u bij een huisartsenpraktijk of een apotheek contact met meerdere artsen of assistenten. Zij kunnen via één van hen uw toestemming vragen.

      Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder als het kind toestemming moet geven.

    • Kan ik mijn toestemming weer intrekken?

      Ja, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Dit doet u bij de huisarts of de apotheek aan wie u toestemming heeft gegeven.

      U kunt ook de VZVZ laten weten dat u uw toestemming wilt intrekken. De VZVZ draagt dan zorg voor het intrekken van uw toestemming. Kijk voor meer informatie op www.vzvz.nl of bel het Informatiepunt voor Zorgcommunicatie, telefoon 070 - 317 34 56.

      Als u geen toestemming geeft, kunnen andere zorgverleners uw medische gegevens niet raadplegen via de zorginfrastructuur. Ook niet in noodsituaties.

    • Mijn gegevens worden al uitgewisseld via de zorginfrastructuur

      Mijn gegevens worden al uitgewisseld via de zorginfrastructuur. Moet ik dan toch toestemming geven?

      Ja, uw toestemming is nodig. Vanaf 1 januari 2013 mogen uw huisarts en apotheek uw gegevens niet beschikbaar stellen voor raadpleging door andere zorgverleners zonder uw toestemming. Bent u voor 1 januari 2013 niet bij uw huisarts en apotheek geweest? Dan kunt u zelf contact met uw zorgverlener opnemen of later uw toestemming geven.

    • Kan elke zorgverlener na toestemming altijd m'n gegevens inzien?

      Als ik toestemming geef, kan elke huisarts of apotheek dan altijd mijn gegevens inzien?

      Zorgverleners mogen uw gegevens alleen opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. En alleen zorgverleners die aangesloten zijn op het netwerk van de zorginfrastructuur kunnen via dit netwerk uw gegevens opvragen.

    • In het verleden bezwaar gemaakt, moet ik nu nog iets doen?

      Ik heb in het verleden bezwaar gemaakt tegen het landelijk EPD. Moet ik nu nog iets doen?

      Als u bezwaar heeft gemaakt, dan hoeft u niets te doen. Uw medische gegevens kunnen niet worden geraadpleegd via de zorginfrastructuur. Zonder uw toestemming kan dit ook niet vanaf 2013.

    • Kan ik bepaalde gegevens uit mijn dossier afschermen?

      Ja, u kunt uw huisarts of apotheek vragen bepaalde gegevens uit uw dossier af te schermen. Deze gegevens kunnen andere zorgverleners niet zien als ze uw gegevens opvragen. Wilt u bepaalde gegevens laten afschermen? Bespreek dit dan met uw huisarts of apotheek.


  • Betalen of geld terug
    • Hoe kan ik per automatische incasso betalen?

      Ik wil per automatische incasso betalen. Wat moet ik doen?

      U dient hiervoor een SEPA-incassomandaat af te geven door een machtigingsformulier in te vullen. Dit formulier moet ondertekend per post worden teruggestuurd. Na ontvangst activeren wij de optie SEPA-incasso voor u op de website.

      Het machtigingsformulier vindt u hier.

    • Kan ik ook op rekening kopen?

      U kunt op rekening kopen door te betalen via de optie "Klarna factuur". Het openstaande bedrag dient u te betalen aan Klarna (dus niet aan eFarma). Zij sturen u daarvoor separaat een factuur. Als de artikelen door ons zijn verzonden wordt de factuur geactiveerd door Klarna en gaat de betaaltermijn van 14 dagen in.

      Eventuele wijzigingen in de factuur kunnen alleen verwerkt worden vóórdat de factuur is geactiveerd of uw bestelling door ons is verzonden.

    • Hoe kan ik een per mail ontvangen factuur achteraf betalen?

      Ik heb een factuur via e-mail ontvangen, hoe kan ik het beste achteraf betalen?

      U kunt het beste een betaling uitvoeren via uw accountpagina met iDeal. Deze betaling wordt direct bijgeboekt. Indien u het bedrag via internetbankieren overmaakt via ING dan wachten wij op de bijschrijving. Vaak is dit dezelfde dag als u bij de ING bankiert, en de volgende dag via een andere bank.

    • Wanneer staat het geld weer op mijn rekening?

      Ik krijg geld terug, wanneer staat het op mijn rekening?

      Wij betalen de openstaande crediteringen 2x per week uit, op dinsdag en donderdag. De bedragen zijn de volgende dag op uw rekening bijgeschreven.


  • Verzenden en ontvangen
    • Kan ik een alternatief bezorgadres opgeven?

      Ja, dit kunt u instellen in uw account. U kunt ook aangeven of u het bij de buren bezorgd wilt hebben als u niet thuis bent, en zo ja, bij welke buren.

    • Kan ik mijn bestelling ook afhalen?

      Ja, u kunt uw bestelling ook afhalen in de apotheek te Beverwijk.

      Apotheek eFarma
      Waterland 14
      1948 RX Beverwijk.

    • Wat is de levertijd?

      Indien de artikelen op voorraad zijn, dan wordt uw bestelling binnen 1-2 werkdagen geleverd. Wij doen altijd onze uiterste best om uw bestelling zo snel mogelijk te leveren.

    • Betaal ik verzendkosten?

      Voor medicijnen op recept worden géén verzendkosten berekend. Ook voor medische hulpmiddelen die via ons worden vergoed (al dan niet op machtiging van de zorgverzekeraar) worden géén verzendkosten berekend.

      Voor aankopen zonder recept geldt een tarief van € 1,95 voor standaardverzending via PostNL of GLS. Voor bestellingen boven de € 75,- worden geen verzendkosten berekend. Dit geldt niet voor verzending naar het buitenland.

      Een standaardverzending is een pakket van maximaal 30 kg. Weegt uw bestelling meer dan 30 kg, dan moeten wij extra verzendkosten in rekening brengen. De hoogte hiervan hangt af van het totale gewicht.

      Buitenland
      Voor verzending naar België geldt een tarief van € 7,50 verzendkosten via PostNL.
      Voor verzending naar andere landen vragen wij u contact op te nemen met de klantenservice.

    • Hoe wordt mijn bestelling verstuurd?

      • Bezorging vindt plaats door PostNL of indien u dat wenst, door GLS. In speciale gevallen wordt op afspraak geleverd d.m.v. een koeriersdienst.
      • Het is mogelijk een voorkeursdag op te geven, dit is echter niet 100% te garanderen.
      • Receptgeneesmiddelen worden verstuurd in een pakket met handtekening voor ontvangst. Indien mogelijk worden de medicijnen verstuurd in een verpakking die door de brievenbus past.
      • Niet thuis? Als het de chauffeur niet is gelukt een zending bij u te bezorgen, laat hij een bericht bij u achter. Via jouw.postnl.nl kan de bezorging gevolgd en/of gewijzigd worden. U kunt de zending ook afhalen op het postkantoor.
      • Zendingen via GLS worden eenmalig aangeboden. Daarna kunt u met GLS een afspraak maken over het gewenste aflevermoment. U kunt op uw accountpagina aangeven aan welke pakketdienst u de voorkeur geeft.
      • Via uw accountpagina kunt u de status van uw bestelling volgen (verzendmoment en tracktrace).

    • Is het mogelijk om mijn bestelling te retourneren?

      Binnen 7 werkdagen na ontvangst van uw bestelling is het mogelijk uw aankoop zonder opgaaf van redenen te retourneren. Receptgeneesmiddelen zijn hiervan uitgezonderd. Dit is conform de EG richtlijn van 20 mei 1997.

      De verzendkosten zijn echter voor uw rekening. U ontvangt het aankoopbedrag exclusief de verzendkosten dan binnen 14 dagen retour.

      Voordat u het product terug stuurt is het noodzakelijk eerst contact op te nemen met de klantenservice om een retournummer te verkrijgen.

    • Hoe retourzenden

      Om van de retourregeling gebruik te kunnen maken dient u eerst een verzoek hiertoe in te dienen. Dit kan uitsluitend schriftelijk naar:

      eFarma afd. Retourzendingen
      Postbus 234
      1940 AE Beverwijk

      Na beoordeling van uw retour-aanvraag ontvangt u van ons een retournummer. Na ontvangst van uw retourzending ontvangt u het aankoopbedrag exclusief de verzendkosten dan binnen 14 dagen op uw bank- of girorekening. Uitgezonderd zijn receptgeneesmiddelen die op en volgens doktervoorschrift zijn geleverd, deze worden niet retour genomen.

      N.B. Retourzendingen zonder toestemming vooraf of ongefrankeerde retourzendingen worden niet geaccepteerd. De extra kosten komen voor uw rekening! Retourgezonden goederen worden uitsluitend geaccepteerd in de originele verpakking en in ongeopende staat.

      Mocht het geleverde artikel niet overeenkomen met het door u bestelde artikel, dan bieden wij u de mogelijkheid dit artikel retour te zenden binnen 30 dagen na ontvangst. Redenen voor retourzending zijn bijvoorbeeld:

      • Het geleverde artikel komt niet overeen met het bestelde artikel.
      • Het artikel is onbruikbaar door beschadiging tijdens het verzenden.

       

      Voordat u het product terug stuurt is het noodzakelijk eerst contact op te nemen met de klantenservice om een retournummer te verkrijgen.

    • Retourzenden overtollige geneesmiddelen

      U kunt overtollige geneesmiddelen retour zenden aan apotheek eFarma. Retour zenden naar het antwoordnummer kan uitsluitend na overleg met onze klantenservice. In het andere geval verzoeken wij u deze zending voldoende te frankeren. Ongefrankeerde retourzendingen worden niet geaccepteerd. Alvorens uw producten terug te sturen is het noodzakelijk eerst contact op te nemen met de klantenservice om een retournummer te verkrijgen.


  • Klachten
    • Ik heb een klacht over de zorgnota

      Uw zorgverzekeraar is het aanspreekpunt wanneer u vragen of klachten heeft over de zorgnota die u van uw zorgverzekeraar hebt ontvangen. Dat geldt ook voor vragen of klachten over de kosten voor de farmaceutische zorg.

      U vindt de contactgegevens van uw zorgverzekeraar op uw zorgnota en/of op uw polisblad.

    • Ik heb een klacht

      Als u een klacht heeft, kunt u online het klachtenformulier invullen. Klik hier voor het klachtenformulier.
      U kunt uw klacht ook telefonisch doorgeven op telefoonnummer; 0251 - 22 55 25 (lokaal tarief).

      Als u een klacht heeft over onze dienstverlening, meldt u dit ons dan schriftelijk, het liefst via e-mail. U ontvangt binnen 2 werkdagen antwoord. Ons mailadres is: klantenservice@efarma.nl

      Wij zullen ons uiterste best doen een passende oplossing voor uw klacht te vinden. Heeft u kritiek of opmerkingen, dan horen wij dat graag van u. Wij stellen uw mening zeer op prijs om een optimaal serviceniveau te bereiken.

      Mocht u er met ons niet uitkomen, dan kunt u zich wenden tot een klachtenbemiddelaar of de Klachtencommissie Openbare Apotheek.

      Klachtenbemiddelaar:
      bemiddelingapotheken@xs4all.nl

      Correspondentieadres klachtencommissie:
      Klachtencommissie Openbare Apotheek
      Postbus 1136
      1400 BC Bussum


Contact